• 6 Tips voor een beter vindbare website

Omdat SEO de afgelopen jaren zoveel is veranderd, weten veel marketeers niet wat verouderd is, wat belangrijk is en wat de naald daadwerkelijk beweegt. De tijd van legio keywords toevoegen aan je pagina om vindbaar te zijn ligt al lang achter ons.

Waardevolle content en een prettige gebruikerservaring is waar het tegenwoordig om draait.

Natuurlijk zijn er veel meer factoren die de vindbaarheid van uw website verhogen maar deze “6 tips voor een beter vindbare website” zijn een zeer goede start:

1. Responsive webdesign

Google heeft de afgelopen jaren een belangrijke wijziging doorgevoerd in zijn zoekmachine. Websites die niet goed werken op mobiele apparaten, verschijnen voortaan minder prominent in de zoekresultaten.

Als een website bijvoorbeeld te kleine letters gebruikt of maar weinig ruimte laat tussen links, wat het lastig maakt om met uw vinger op de juiste link te drukken, dan is de kans kleiner dat die site bij Google boven aan de zoekresultaten verschijnt. Lees gerelateerd artikel.

2. Regelmatig nieuwsberichten plaatsen

Een website zonder content heeft weinig informatie beschikbaar om geïndexeerd te worden, daardoor zult u op weinig specifieke woorden en termen worden gevonden in de zoekmachines. Met content die niet alleen relevant is voor uw doelgroep maar ook waardevol, zult u beter vindbaar worden.

Met een Blog of nieuwspagina kunt u regelmatig nieuwe content toevoegen waarbij u doelgerichte zoekwoorden (keywords) kunt gebruiken. Daarbij zijn de langere combinatie van zoekwoorden (longtail keywords) van groot belang, daarmee bereikt u precies de bezoekers die u graag op uw website wilt ontvangen.

3. SSL certificaat

Uiteraard is de belangrijkste reden het beveiligen van de gegevens van uw bezoekers. Een SSL-certificaat (het groene slotje in uw browser) verhoogt de veiligheid van een website door de gegevens te versleutelen. Op deze manier kunnen de gegevens niet worden gelezen door cybercriminelen die proberen om data te onderscheppen.

Maar er is nog een ander groot voordeel, sinds 2015 krijgt u van Google pluspunten wanneer de website met HTTPS beveiligd is. Beveiligde websites krijgen dus voorrang op niet-beveiligde websites. Lees gerelateerd artikel.

4. Aanmelden bij Google Mijn Bedrijf

Google heeft voor bedrijven een speciale afdeling genaamd “Mijn Bedrijf” ingericht. Op deze pagina kunt u een account aanmaken waarop u een pagina over uw bedrijf in kan richten. Niet alleen de standaard gegevens als locatie, openingstijden en een beschrijving kunt u hierop kwijt, er is ook ruimte voor fotos en eventueel klantrecensies.

Aanmelden Google Mijn Bedrijf

Zorg dat u te vinden bent wanneer klanten u online zoeken en verfraai uw zoekresultaat, meld u aan bij Google Mijn Bedrijf

Via Google Mijn Bedrijf krijgen klanten u in het vizier. Uw bedrijf valt op, of mensen nu naar u zoeken op Google of op Maps. U bent altijd perfect vindbaar en het aanmelden van uw bedrijf geeft uw lokale zoekmachine resultaten (SEO) een boost. Lees gerelateerd artikel.

5. Snelle laadtijden website

Pagina’s die langzaam laden verhogen de “bounce rate” van uw website, met als gevolg een lagere positie in de zoekresultaten. Uw webpagina’s moeten er dus niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar ook razend snel laden.

Overmatig gebruik van plugins kan leiden tot veel onnodige sourcecode (en dus ballast). Ook foto’s dienen geoptimaliseerd te worden aangezien foto’s voor het web helemaal niet groot hoeven te zijn. Daarnaast is het vanzelfsprekend dat snelle, betrouwbare hosting ook van belang is.

6. Teksten optimaliseren

De teksten op uw website moeten niet alleen prettig te lezen zijn voor de bezoekers, u kunt ze ook optimaliseren. Dit doet u door per pagina de focus te leggen op één specifiek zoekwoord of een specifieke zoekterm die terugkomt op verschillende plaatsen waaronder in de titel, eerste alinea en subtitel.

Gebruik het keyword niet té vaak. Bij overmatig gebruik van dezelfde woorden kan uw SEO ranking juist dalen en daarnaast leest het ook niet meer prettig.